Každý proslov představitele počítačové firmy - zdaleka se to netýká jen EMC - již léta obsahuje povinné sdělení: doba se úplně změnila. Od teď bude všechno jinak.
Vím přesně, proč to říkají (a jako veřejně vystupující člověk z oboru jsem to sám řekl i napsal mnohokrát, bůh mi odpusť). Tahle fráze totiž, jakkoli se to po tolika opakováních zdá být nemožné, pořád ještě na chvíli probudí zájem publika. Co kdyby to tentokrát byla pravda?
K několika zásadním zlomům v našem oboru totiž došlo. Podle mne byly čtyři.
První, když v dubnu 1964 uvedla IBM řadu System/360 a tím změnila počítače z nepochopitelné megamašiny v běžnou součást vybavení podniků.
Druhý, když v roce 1977 vymyslel Steve Wozniak, jak postavit levný osobní počítač a Steve Jobs, jak ho prodat.
Třetí, když v roce 1990 Tim Berners-Lee stvořil web.
Čtvrtý, když v roce 2000 Google spustil AdWords a dal tím do provozu obecně přijatelný způsob, jak za provoz užitečných věcí na síti nezaplatí ani uživatel, ani poskytovatel, ale třetí strana.
Jsem ochoten hodně opatrně připustit, že se možná schyluje k pátému zlomu, který bude mít hodně společného s data science a systémy obecně zvanými Big Data.
Možná. Všimněte si totiž, že ani jeden z těch zlomů současníci nerozpoznali jako něco zásadního, vždycky jim to chvíli trvalo. Dokonce i v případě čísla dvě, což byl z těch zlomů nejnázornější a nejviditelnější. Jistě může být, že jsme bystřejší než oni, ale moc věrohodně to nezní, že?
Všimněte si také, že slovo zlom vlastně nesedí. V mnoha ohledech to vždy byl jen bod na plynulé křivce postupné změny. Mainframy existovaly dřív, než přišel System/360. Osobní počítače dřív, než byl na trh uveden Apple II. Hypertext dřív než web. Inzertní systémy na webu dřív než AdWords (Google se ostatně musel o původnost soudit a tak docela v právu nebyl).
A ještě si všimněte, že to je hodně svévolný výběr. Nemám v něm sociální sítě, hledání na webu, umělou inteligenci, roboty, COBOL, mikroprocesor, cokoli mobilního. To všechno mi připadá jako logický důsledek oněch čtyř hlavních momentů, ale jistě to můžete vidět nějak jinak.
S výroky typu everything has changed by se mělo zacházet opatrně, ale na tohle varování je už pozdě. Všechno se mění koneckonců pořád. Jde o to, jak to chceme interpretovat, jaké příběhy vyprávět.
Většinou volíme ty, které nám přinášejí užitek. Já chci, abyste je četli. Obchodníci chtějí, abyste na jejich základě nakupovali. Občas z toho dokonce vyjde skoro stejný příběh.
Žádné komentáře:
Okomentovat